تبلیغات
نمونه سوال - شاه میوهً مناطق استوائی: انبه

نمونه سوال
 

شاه میوهً مناطق استوائی: انبه

 

تاریخچه و كشت انبه

انبه اصلاًمالزیایی وهندی است انبه در هندوستان حداقل حدود4000 سال پیش كشت شده است.در قرن 19تجار میوهً انبه را به غرب هند ، آفریقا وجنوب آمریكا معرفی كردند تجار عرب آن را به ایران ومصر حمل كردندحالا انبه ها در مقیاس وسیع در كشورهای مختلف مانند هند وچین ومالزی، اندونزی ، استرالیا وغرب هندوستان كشت می شود.

شكوفه های درختان انبه  در مناطقی كه برای 4 ماه  باران خوبی می بارد وبه دنبال آن هوای  خشك می آید میوه می دهند.بارش ،مه آلود بودن ،یا هوای ابری درزمان  گل دادن ، لقاح  وبازدهی محصول تاثیر می گذارد.

تنوع در انبه ها

انبه ها نوعاً میوه هایی منحنی (خمیده)با پوست سبز، مایل به صورتی،طلایی یا قرمز و نارنجی زیبا، بسیار معطر ودر بر گیرندهً دانه های كركین پهن وخیلی بزرگ هستند.تنوعات زیادی در این میوه  موجود است.آنها می توانند گرد، بیضی، قلوه ای شكل باشند.هر كدام از این میوه هاطعم،مزه  واستحكام مغز ساقه خود را دارند.

ارزش غذایی انبه

انبه از نظر غذائی بسیار غنی است  در مقایسه باسایر میوه هامنبع عالی كاروتن است

هر یكصد گرم از قسمت خوراكی انبه حاوی 1990 واحد بین المللی بتاكاروتن (ویتامین آ) است كه خیلی  بیشتر ازمیزان موجود در سایر میوه هاست. مجموع كاروتنوئیدها در انبه با رسیدگی میوه افزایش می یابد.خوردن میوه درفصل آن می تواند ذخیره ای از( ویتامین آ) در كبد تأمین  كند كه برای دوام آوردن برای بقیه سال كفایت می كندو برای پیشگیری  از ناهنجاری های كمبود ویتامین آ مثل شب كوری، بسیار مفید است  .

انبه، چه رسیده وچه نارس منبع  خوبی از( ویتامین  ث) می باشد . در هر یكصد گرم انبه مقدار 16 میلی گرم ویتامین ث  موجود است.( ویتامینهای آ وث) هر دو آنتی اكسیدان بوده وبه جلوگیری از آسیبهای  رادیكالهای آزاد و در نتیجه كاهش ریسك برخی سرطانها كمك می كنند. انبه رسیده تامین كننده  منبع خوبی از كالری است.یك انبه رسیده به ازای هر یكصدگرم وزن مقدار 47كیلو كالری تأًمین می كند.(كه بیشتر از قند فروكتوز به دست می آید).انبه نارس در مقایسه با رسیدهً آن كالری كمتری دارد. انبه رسیده همچنین  منبع خوبی از پتاسیم بوده و  مقدار نا چیزسدیم آن ، باعث می شود برای بیماران دارای فشار خون بالامناسب  باشد  افرادی كه محدودیت رژیم پتاسیم دار مثل رژیم غذایی برای نارسائی  كلیه دارند باید از مصرف انبه پرهیز كنند.

انتخاب وخرید 

رنگ لزومأً نشان رسیدگی در انبه نیست.حتی وقتی كه آنها رسیده اند با برخی  تغییرات آنها سبز باقی می مانند، درحالیكه دیگر انبه ها طلایی یا قرمز روشن یا تركیبی از این دو رنگ هستند.میوه هایی كه خراب نشده یا علامت سیاه روی پوست آن نیست بخرید. بهترین راه انتخاب (در خرید) سفت ومعطر بودن میوه است.

ذخیره كردن

انبه های رسیده می تواند برای روزها تا هفته ها بستگی به تنوع ان انبار شوند.قطعه های انبه می تواند كنسروشود یا خشك،ومغز آن خارج شود.انبه های رسیده بیشتر برای خشك كردن بكار می روند واینها می توانند برای ترشی وچاشنی غذا بكار برده شوند.

 

تهیه  و  كاربردهای  انبه

بهترین مصرف این میوه لذیذ خوردن آن به عنوان یك میوه رسیده است.از انبه ها به علاوه سالادهای میوه خارق العاده تهیه می شود ومی توان برای درست كردن  یخمكها  وبستنی ها نیز خالص شوند.میلك شیك ها ( مخلوط بستنی با شیر كاكائو)، آب میوه ، انواع مربا،ژله ،ترشی (با انبه )خوراك خوشمزه ای را معمولاً آماده می كنند.

انبه های رسیده كوچك همچنین می توانند ادویه لذیذی با افزودن  نارگیل ودوغ بسازند. میگوها وماهی ها با انبه خام ترش طعم خوبی را می سازند. ترشی انبه خام وادویه طعم معروفی دارد..انبه ًنارس پوست كنده به قطعات كوچك وباریكی بریده ودر آفتاب خشك می شودبعداًچاشنی وپودر زردچوبه زده كه در هند  در طبخ غذا استفاده می كنند .دانه های انبه همچنین خوردنی هستندودرسایه خشك وپودر زده و غذاهای زیادی را بوجود می آورند. انبه های خام كوچك می تواند بخار داده شوندودر محلول نمك دركوزه گلی برای دوره ای از 4تا5 ماه قرار گیرند. بعدها می توان انبه ها را بر حسب نیاز بیرون آورده پس از خرد كردن با فلفل سبز و مختصری روغن  به عنوان چاشنی خورد.برگهای ظریف انبه؛پوست وساقه برای خواص  ضد باكتریا ئی درهندوستان ودیگر كشورها، به كار برده می شود.
تلخیص و ترجمه:پردیس كسرائی
http://www.bawarchi .com/health/ mango.html# mango1 منبع:

 





نوشته شده در تاریخ جمعه 29 بهمن 1389 توسط علی یزدان پرست
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگ